Strava matky

 

 

Strava matky před těhotenstvím a během těhotenství se projeví na placentě, ze které děťátko dostává všechno, co potřebuje k vývoji a růstu. Je-li žena těhotná nebo chce otěhotnět, měla by se poradit o užívání doplňků se svým lékařem. V těhotenství je nutno bedlivě hlídat, aby nedošlo k překročení doporučených dávek; některé vitaminy se v těle ukládají a jejich vysoké hodnoty mohou poškodit plod. Přibývá důkazů o souvislosti mezi růstem plodu v děloze a pozdějším rizikem vývoje aterosklerózy, hypertenze, cukrovky nebo rakoviny. Někteří vědci předpokládají, že u miminek označených pediatry při porodu za drobná nebo hubená existuje větší riziko vývoje koronární choroby srdeční. U dětí, které v děloze přiměřeně nerostou, je rovněž zvýšené riziko onemocnění v kojeneckém věku, a dokonce riziko náhlé smrti.
Prenatální doplňky, které obsahují nutriční látky v množství přiměřeném pro těhotenství, jsou dnes běžně k dostání a mohou prospět zvláště ženám, jejichž strava je nepostačující a nemá správné složení.
Zdá se, že vztah mezi zdravou výživou v těhotenství a zdravým dítětem je přímou úměrou, ale ženy by se neměly zbytečně bát. Tisíce žen každoročně porodí zdravé děti s normální váhou, aniž by nějak plánovaly těhotenství a staraly se o výživu plodu.

Výživa

Ve většině případů je těhotenství plánovaný. Ale souvisí s tím kromě radosti z nového života i spoustu starostí. Během těhotenství by měla žena chodit pravidelně na kontroly, to většinou nedělá, těhotným, nějaký velký problém a na kontroly chodí obvykle rádi, aby věděly, zda je jejich dítě v pořádku. Také se rodiče potřebují postarat o nějaké zázemí dítěte, po finanční stránce už většinou jsou páry zajištěné, ale musí také zařídit byt či dům příchodu dítěte, pokud možno bezbariérově, nebezpečné věci odstranit pro chvíli, až dítě nebude jen v postýlce a bude se minimálně batolit a později i chodit. Dalším faktem je výbava a kočárek. A to nejdůležitější si musí žena zařídit a to porodnici, ve které bude chtít rodit, jelikož mnohé porodnice jsou plné na dlouho dopředu, je tedy dobré si zamluvit termín ještě někdy začátkem těhotenství. Ale co je taky důležité pro správný vývoj? Výživa matky.

Největší kameny úrazu ve výživě během těhotenství jsou tyto body:

-          Body zdravé výživy v těhotenství:

·         Mít co možná nejpestřejší jídelníček během těhotensví

·         jíst pravidelně pětkrát denně po menších porcích

·         pro těhotné je vhodné jíst většinu pokrmů v přirozeném stavu (ne ale všechno, masové pokrmy jsou lepší upravit tepelně)

·         pokud možno vypustit z jídelníčku ostrá jídla

V obecné rovině se strava těhotných z velké části shoduje se zásadami zdravé výživy. Jejich jídelníček by měl obsahovat především čerstvé ovoce a zeleninu, čerstvé a netučné maso, čerstvé mléčné výrobky, důležité jsou pro těhotné obilniny, rýže, cereálie a pečivo, z kterých by měla těhotná čerpat téměř polovinu celé denní dávky energie.

Doporučené je pečivo zpravidla celozrnné - žitný chléb, dalamánky, naopak bílé pečivo jakou jsou rohlíky, buchty a koláče by měli tvořit jen malou část jídelníčku těhotné ženy před budoucím porodemm.

Nemálo důležité jsou pro budoucí matku také potraviny, které obsahují bílkoviny a proteiny. Těhotným se tedy doporučuje zvýšit během těhotensví spotřebu potravin, bohatých na tyto látky

Doporučené potraviny

·         vhodné jsou ryby, především mořské plody - tresky, makrely

·         mléčné výrobky a vejce

·         dále luštěny, rýže a těstoviny – jako zdroj bílkovin a proteinů

U nás je každým rokem vyšší zájem o konzumaci potravin bohatší na tuk. V těhotenství se většinou nedá zcela vyhnout pokrmům s větším obsahem tuků a tak pro těhotné je důležité vyhýbat se alespoň přepáleným tukům, margarínům apod. a snažit se je v co největší míře nahradit kvalitními tuky lisovanými za studena. Nejvhodnější pro těhotné je olivový olej, méně pak živočišné oleje. V těhotenství by neměl podíl tuků překročit 30% z celkové denní stravy těhotné.